lördag 13 november 2010

Det fördolda


Jag har ju, som jag nämnt tidigare, lyssnat på Hans Rosenfeldts och Michael Hjorths deckardebut Det fördolda och måste säga att jag verkligen gillade den!

Handlingen är inte annorlunda jämfört med andra i genren men karaktärerna är ovanligt fint mejslade. Det hela börjar med att sextonårige Roger försvinner. Västeråspolisen tror att han rymt till Stockholm men så hittas Roger i ett kärr norr om stan, med hjärtat utskuret ur kroppen. Av en tillfällighet hamnar Sebastian Bergman, psykolog och expert på gärningsmannaprofilering, mitt i utredningen. Sebastian har egentligen dragit sig tillbaka från allt arbete sedan han drabbades av en personlig tragedi. Det enda han ägnat sig åt på senare år med någon större energi är sitt sexmissbruk. Men nu stöter han alltså samman med sin gamle kollega Torkel Höglund och dennes grupp från Riksmordkommissionen. En sammanstötning som inte är helt enkel att hantera...
Alla ledtrådar tycks peka mot Rogers skola, Palmlövska gymnasiet. En till synes felfri miljö, som visar sig gömma hemligheter i det fördolda.

Det fördolda är den första boken i serien om kriminalpsykologen Sebastian Bergman och jag ser verkligen fram emot uppföljarna. Sebastian är en karaktär som påverkar, han är inte allt igenom sympatisk (!) och skildras med en stor portion humor. Även flera av bikaraktärerna är fint gestaltade och dialogen är ofta rapp och humoristisk.

Ja, ni märker att jag är positiv, eller hur? Nu måste jag erkänna att mitt omdöme mycket väl kan ha påverkats av att jag är så förtjust i Hans Rosenfeldt. Jag gillar hans stil och humor, tyckte att han var lysande i På spåret, Söndagsskolan (i Sveriges radio) och som domare i Parlamentet. Så kanske har jag lyssnat med ett extra välvilligt öra?

Språket och miljöbeskrivningarna är också bra, där finns en stor portion humor mitt i spänningen och inläsaren - Niklas Falk - gör ett gediget jobb.
Rekommenderas alltså varmt!

Mitt betyg: 7/10

Ps. Lite elakt av mig att inte skriva något om Michael Hjorth, men måste erkänna att jag inte känner till honom sedan tidigare. Läser dock på bokens baksida att även han har en lång erfarenhet inom svensk media. Manusförfattare till både Svensson, Svensson och Cleo samt producent för ett antal långfilmer. Det är uppenbart att dessa båda herrar vet hur man ska bygga en rapp och spännande historia! Lovar gott för framtiden... Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar