fredag 29 oktober 2010

Bra början


Idag har jag varit på en konferens i Luleå. Åkte vid 6-tiden på morgonen i snö, blåst och halka. Kom iväg sent och körde alldeles för fort men tack och lov gick allt bra.

Det var till och med roligt att köra ensam - jag kunde lyssna på en roman och plockade därför med mig Det fördolda av Hjorth & Rosenfeldt. En mycket positiv överraskning måste jag säga. Det är deras debut i deckargenren, men redan utannonserad som första delen i en serie. Bra. Jag gillar verkligen deras förstlingsverk.

Storyn är inte unik (nu har jag ju visserligen inte lyssnat klart, men än så länge känner jag igen de flesta greppen) men karaktärerna är ovanligt intressanta. De känns faktsikt lite fräscha i jämförelse med andra svenska deckarkaraktärer (ingen av poliserna är - hör och häpna - alkoholist! Bara en sån´ sak...).

Kommer med en utförligare recension när jag lyssnat klart, men hittills lutar det åt ett högt betyg, inte minst för att Det fördolda fick min tråkiga färd att bli riktigt trevlig.

Konferensen då? Jodå, den var också riktigt, riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar