torsdag 10 november 2011

Böcker man minns


När jag satt i bilen på väg hem från min konferens funderade jag på olika böcker jag läst. Böcker som jag minns, många år efter jag läste dem.

Det är faktiskt inte så många som lyckats bita sig fast och hänga kvar, när jag ständigt konsumerar nya. De flesta böcker (bra som dåliga) lämnar jag strax efter att jag slagit igen dem, men några stannar alltså kvar inom mig.
Av olika anledningar...

En halv gul sol av Ngozi Adichie lever fortfarande inom mig. En underbar men jobbig läsupplevelse som gav mig en helt ny bild av Afrika.

Tandooriälgen av Zac OÝeah. En deckarhistoria i ett famtida Göteborg med flera scener som äcklade mig alldeles oehört. (Snusk, slem, flugor och ofrivillig kannibalism i en salig röra). En bok jag gärna hade kunnat hoppa över.

Röd Storm av Tom Clancy. En 80-tals skildring av hur det tredje världskriget skulle kunna starta och utvecklas. Jag minns den främst för att jag läste den under de sista veckorna när jag väntade vår förste son, Tobias. Men också för att den var riktigt spännande och skrämmande.

Stengrunden av Bo Giertz. En bok om tro, förtröstan och den svåra konsten att leva.

Och jag minns även en av de första skräckhistorier jag läste. Inte titeln och inte heller författarens namn, men handlingen! Jag brukar ofta tänka på den, på spindlarna som kröp in i människors näsor, öron och andra kroppsöppningar för att sedan lägga ägg i deras inre. När äggen kläcktes (och de var massor av ägg) blev det... Läskigt.

Behöver jag tillägga att jag har varit rädd för spindlar ända sedan jag läste den?

Vilka böcker minns du?

2 kommentarer:

  1. En bok som verkligen lever kvar med mig är Sista livet som är skriven av Claire Messud.
    Den handlar om en ung kvinna som försöker hitta en annan slags indentitet än den hon fått med sig via sin familj. Det är en ledsam berättelse men den gav mig mycket. Tyvärr är hennes andra böcker inte översatta till svenska men jag hoppas på att de kommer. Mvh Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Eva!
    Sista livet har jag inte hört talas om men skriver genast in det på min "Att-läsa-lista". Tack för tipset!

    Vilken fin blogg du håller dig med. Roligt grepp med nyårslöftet. Jag känner så väl igen mig och ska genast ta fasta på dina tips och inspirationen du sprider.
    Tack,Eva!
    ;)

    SvaraRadera