måndag 19 september 2011

Finessen med att skriva

Det är - åtminstone ibland - underbart att skriva. Att skapa miljöer och karaktärer som man kontrollerar fullständigt. Att vara herre och gud över deras öden, och kunna bestämma vem som ska få leva och vem som ska dö (om man är deckarförfattare) eller vilkas kärlek som skall överleva och vem som ska få leva lyckligt i alla sina dagar (om man skriver romance).

Jag njuter verkligen av att vara omnipotent i mitt eget lilla universum, av att få bolla med karaktärernas liv och öden.
Det är så skönt eftersom jag vet vilka val som är de rätta, vem som är god och vem som är ond (eller åtminstone lite småjäklig) och hur de ska bära sig åt när de står inför livsviktiga vägskäl.

Och skulle jag mot förmodan föra karaktärerna i fel riktning kan jag alltid använda delete-knappen och göra om. En lång knapptryckning och sedan ser jag till att vägvalet blir det rätta.

Tänk om det verkliga livet ändå vore lika enkelt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar