torsdag 14 juli 2011

Sommarenkät

Skrivarmamma (vars blogg jag följer slaviskt) lade ut följande enkät igår, och jag hakar givetvis på.
Gör det, du också...

1. Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där- vilken bok skulle du välja?
Jag skulle vilja uppleva Jane Austens england (även om jag tror att jag skulle få svårt att finna mig i kvinnornas nedtryckta roll). Att få samtala med gentlemän (vilket jag givetvis gör dagligdags när maken och jag resonerar... *host, host*) i en anda där samtalet verkligen är det centrala - inte bara något som avhandlas raskt innan kvällsfilmen. För att inte tala om kläderna, balerna osv.osv...
Så vilken som helst av Austens verk skulle fungera.


2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Señor Peregrino av Cecilia Samartin. Det är bokcirkelns första bok för hösten.


3. Hur får du oftast boktips?
Framför allt från bloggar och kompisar, men även från SVT:s boktips (Yukiko Duke och Magnus Utvik är så mysiga att lyssna på och jag tycker att de ofta får mig att bli sugen på att läsa de böcker som de rekommenderar).


4. Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan?
Gamla kursböcker som jag (av någon outgrundlig anledning) sparat. Jag skulle även slänga samtliga pocketböcker på brasan. De inbundna däremot, de är jag lite snobbigt fästa vid... De är så snygga i bokhyllan...

5. Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du ska vara den bok som sparas och varför?
Bibeln måste sparas. Själv vill jag ha kvar den eftersom jag är troende, men jag tycker även att det är en bok som skildrar vår bakgrund, vårt kulturarv (på gott och ont) och vårt västerländska tankearv på bäst sätt.

6. Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne?
Oj, det här var en svår fråga... Jag skulle nog skriva in mig i Romeo och Julia för att rädda de unga turturduvorna. Har aldrig gillat den storyn, tycker det är ett sådant fruktansvärt slöseri att de båda ungdomarna dör (på grund av ett missförstånd, dessutom).


7. Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du?
Jag skulle fråga Stephen King hur man ska bära sig åt för att bygga upp spänningen i sina böcker...


8. Om du skulle skriva en egen bok- vad skulle den handla om?
Jag skulle skriva en relationsroman som rymmer kärlek, svartsjuka, åtrå och övergrepp i religionens namn. Den skulle handla om Anna Seger som är lyckligt gift med Erik, uppskattad präst i den norrländska småstaden Östansjö. Hon trivs med tillvaron som familjens servicefunktionär och anser sig vara ett viktigt komplement i makens tjänst. När människor börjar strömma till kyrkan jublar hon därför, men inser snart att det hela utvecklats till en äktenskaplig mardröm. Erik blir allt mer uppslukad av arbetet i församlingen och istället för att vända sig till henne söker han stöd hos en av församlingens nya kvinnliga medlemmar. En olycka gör att Anna isoleras från familjen och när hon slutligen återvänder hem har allt förändrats, såväl i församlingen som i relationen till maken. Suggestiva sammankomster och andliga lojalitetskrav leder till övergrepp och ond bråd död. Anna måste till sist avgöra var lojalitetens gräns går. Jag skulle kalla boken Vara dig trogen och den skulle skildra en tro som urartar, en idealism som övergår i fanatism, en längtan efter kärlek, sanning och renhet som övergår i exhibitionism.
Visst skulle det vara något ni ville läsa???


9. Vilken typ av böcker behövs det fler av?
Det behövs fler böcker som berör. Relationsromaner som både roar men som också får en att känna; glädje och sorg, lust, passion... Livet. Fler sådana, tack.


10. Finaste budskapet från en bok du har läst?
Jag blev mycket berörd när jag läste Joan Didions Ett år av magiskt tänkande. Jag tycker att hon beskriver sorgeprocessen på ett oerhört fint sätt; mänskligt, innerligt, ömt. Alla som sörjer en älskads bortgång borde läsa den boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar