onsdag 19 maj 2010

Bokcirkelns bokbedömningar

Våra bokcirkelträffar börjar alltid med att vi, var och en, skriver ned ett betyg på en lapp (utan att visa den för de andra). Betygen får ligga mellan 1-10. Därefter diskuterar vi boken, dess innehåll, språk och upplägg. Först i slutet av kvällen avslöjar vi vilket betyg vi satt på boken och räknar ut ett medel.

Ofta vill man ändra sitt betyg efter diskussionen. I regel vill man höja betyget eftersom samtalet visat nya dimensioner av texten - MEN vi tillåts aldrig ändra betyget. Rätt ska vara rätt!

Den bok som fått högst betyg hittills under de två år vi hållt på är En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. En helt fantastisk bok som grep tag i mig och sedan vägrade släppa greppet. Rekommenderas varmt!

Våra läsningar hittills:
Bittert arv av Kiran Desai 4,8
Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion 7,1
Svampkungens son av Marie Hermanson 5,8
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie 8,2
Jpod av Douglas Coupland 4,5
Kortfattad Kinesisk-engelsk ordbok för älskande av Xiaolu Guo 6,6
Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer 7,0
Sömnlös av Barbara Voors 7,2
Tandooriälgen av Zac O´Yeah 5,0
Hjärtdjur av Herta Müller 6,0
Konspirationen mot Amerika av Philip Roth 6,4
Syndafall i Wilmslow av David Lagercrantz 7,0
Kunzelmann & Kunzelmann av Carl-Johan Vallgren 5,5
Sputnikälskling av Haruki Murakami 6,2

Har ni läst någon av dessa böcker? Vad ger ni de i så fall för betyg?

4 kommentarer:

  1. Har inte läst en enda av dessa titlar (men kämpar mig igenom en novellsamling av Murakami - intressant att se att han inte fick toppbetyg av er). Jag blir mycket nyfiken på din favorit - måste göra lite efterforskningar på den! Kul med bokcirkel!

    SvaraRadera
  2. Hej Nilla!
    Ja, bokcirkeln har verkligen varit ett lyft. Något som jag längtar till varje månad.

    Murakami var jag inte så förtjust i, men två av tjejerna i cirkeln fullkomligt avgudar honom så snittbetyget blev ändå rätt högt.

    En halv gul sol är fantastisk. Både lärorik (behandlar inbördeskriget i Nigeria, "Biafrakriget") och gastkramande. Jag tror att jag tänkte på boken minst en gång i veckan hela året efter att vi hade läst den! Den sög sig fast, helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Förresten...
    Jag hade missat att lägga in "Syndafall i Wilmslow" av David Lagercrantz i listan igår, men har nu korrigerat det. Boken fick ett snitt på 7,0.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst Sputnikälskling. Dock tycker jag den påminner aaalldeles för mycket om Norwegian wood (som jag älskar) för att få något högre betyg.

    SvaraRadera