lördag 22 maj 2010

Böcker präglar oss

Författaren och lektören Jenny Bäfving diskuterar på sin intressanta blogg Penna och bläckhorn flickböckernas betydelse utifrån en avhandling om Flickboken under åren 1945-65 som Birgitta Theander skrivit.

Avhandlingen kom bland annat fram till att det är stora skillnader mellan olika länders ungdomslitteratur, och då med särskilt fokus på flickböckerna. Jag tänker inte redogöra för allt som Jenny skriver, läs inlägget här - det är mycket intressant, men jag vill komma med en liten reflektion:

Eftersom ungdomsböcker präglar de föreställningar och värderingar vi bär med oss till vuxenlivet blir avhandlingens resultat mycket intressant.
Jag läste en gång att svenska ungdomars syn på döden skiljer sig markant från alla andra europeiska ungdomars syn (oavsett om det är protestantiska eller katolska länders ungdomar). De svenska ungdomarna har en betydligt ljusare syn på döden än övriga ungdomar och enligt forskarna beror detta på en enda bok: Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren.

Visst är det fantastiskt att en bok och en författare fått betyda så mycket?

2 kommentarer:

  1. Det är det verkligen. Tänk, det visste jag inte, men när ma hör det så känns det nästan självklart. Jag tror att Pippi Långstrump också har ett stort finger med hur svenska tjejer ser på sin egen förmåga...

    SvaraRadera
  2. Ja, säkert! Pippi har nog påverkat vår självbild mycket. Jag har även läst någonstans att Karlsson på taket haft ett stort inflytande i Ryssland. Att han blivit något av en förebild för ungdomar där.

    Hur som helst, Astrid har haft stor betydelse. Varför kan inte Nobelkommittén ta fasta på det?

    SvaraRadera