söndag 13 november 2011

Kärlekens historia

Just nu läser vår bokcirkel Kärlekens historia av Nicole Krauss, och utan att avslöja för mycket kan jag säga att det är en av de bästa böcker jag läst på mycket länge.

Jag är imponerad av Krauss sätt att skriva. Framför allt är hennes beskrivningar av karaktärerna helt underbara; fyllda av värme, kärlek och humor.

Jag imponeras även av hur hon lyckas ge olika röst åt de olika karaktärerna. Boken skildrar tre individers förhållande till en roman vid namn Kärlekens historia, man följer dem i varsina kapitel och jag misstänker att de kommer att knytas samman i slutet av boken. Och det är här jag fascineras av hur tonen/rösten skiljer mellan kapitlen. Hur väl hon lyckas gestalta de olika karaktärerna bara genom "rösten", genom deras sätt att formulera sig, genom de perspektiv hon använder.
Tekniskt skickligt, helt enkelt.

Alltså: Rekommenderas varmt. Jag tänker definitivt läsa mer av Nicole Krauss!

2 kommentarer:

  1. Tack för tips! Passar perfekt just nu när jag har ett behov av att läsa tekniskt intressanta böcker! /Anna

    SvaraRadera
  2. Vad intressant! Vadan detta behov?
    Nu blir jag nyfiken...
    ;)

    SvaraRadera