tisdag 18 oktober 2011

Vikten av att läsa det finstilta

Härom natten drömde jag att jag blev inkallad till min chef i kommunhuset. Hon satt bakom sitt stora skrivbord, spände ögonen i mig och sa:
"Du håller inte budgeten, Malin."
Jag stammade fram en förklaring, beskrev hur nya skollagen ställer högre krav på oss, hur den nya läroplanen kräver att vi förändrar vår undervisning och de materiel eleverna behöver.

Hon avbröt mig och smattrade fram: "Du vet vad som händer om man inte håller budgeten. Då skjuter vi ditt barn."
Jag protesterade. Grät. Försökte övertala henne att ta mig istället. Men dörren till kontoret öppnades och min 10-åring släpades in och skjöts inför mina ögon.

Tack och lov vaknade jag sedan. Jag tror dock att kommunens ansträngda ekonomi sätter spår i mig. Djupa, mörka, spår...

Ps. Jag har en jättebra chef. En smart, stark och erfaren kvinna, så jag tror att mina barn är säkra. Dessutom håller jag budgeten! Tack och lov... Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar