måndag 12 september 2011

11:e september

Igår spenderade jag en stor del av dagen i tv-soffan där jag följde minnesprogrammen och ceremonin kring 11-septemberattackerna.

Vi kom att samtala om detta på jobbet idag, det var fler än jag som blivit berörda av dokumentärer, diskussioner, musik och minnesbilder, och under samtalet säger någon: "Tänk vilket laddat datum det har blivit, den 11 september. Det är så mycket hemskt som hänt just det datumet." Därefter räknade hon upp flera händelser som infallit just den 11/9.

När jag kom hem var jag tvungen att googla för att se att det verkligen stämde, och javisst gjorde det det. Se bara:
1944 – Brittiskt bombflyg förstör cirka 75 procent av bebyggelsen i den tyska staden Darmstadt, varvid omkring 11 500 människor omkommer.
1973 – En militärjunta, ledd av Augusto Pinochet, störtar Chiles president Salvador Allende i en militärkupp.
1978 – Den svenske formel 1-föraren Ronnie Peterson avlider i sviterna av en olycka i Italiens Grand Prix på Monza dagen innan.
1979 – Passagerarfärjan M/S Estonia beställs av Viking Line under namnet M/S Viking Sally.
2001 – En terroristattack utförs mot World Trade Center i New York och Pentagon i Washington D.C., USA.
2003 – Sveriges utrikesminister Anna Lindh avlider till följd av de skador hon har tillfogats i ett knivöverfall dagen innan.


Lite kusligt är det, eller hur?
Har det inte hänt något positivt den 11 september?
Jodå, 1961 grundas Världsnaturfonden och 1962 föds Mauro Scocco...
Hepp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar