söndag 28 augusti 2011

Mot alla odds

Vet inte hur intresserade ni är av idrott men själv har jag alltid tyckt att friidrott är spännande att följa. Tyvärr har jag inte engagerat mig i pågående VM eftersom tiden helt enkelt inte räcker till (och ska jag vara helt ärlig så påverkar även vår försvagade VM-trupp intresset. Oj, vad jag saknar Kajsa Bergqvist och Stefan Holm).

Nyss läste jag dock i Aftonbladet om ett intressant kval på 400 meter. Den benamputerade sydafrikanen Oscar Pistorius kvalificerade sig för semifinal på 400 meter.



Tänk att ha en sådan vilja, ett stådant hjärta, en sådan envishet, att du lyckas kvalificera dig på VM trots att du förlorat båda dina underben. För mig svindlar tanken... Jag som gnäller över ett litet skavsår...

Tydligen har Pistorius deltagande väckt stor debatt och det finns de som inte tycker att han borde få vara med över huvud taget.
Jag läser i artikeln: "Kritiska röster har höjts för att Pistorius inte borde få vara med i Daegu. Bland annat sa Dr Ross Tucker, lärare på universitetet i Kapstaden, inför mästerskapet: Det här är mer som Formel 1 än friidrott. Man kan pilla med utrustningen och skaffa sig ett fartövertag. Är det det vi vill? Jag tycker att Pistorius har en enorm fördel."

Först blir jag upprörd. Självklart borde han få vara med - han om någon presterar ju något alldeles otroligt. Men sedan börjar jag fundera. Hans deltagande kan faktiskt leda till att hela sporten förändras. Kanske finns det andra utrustningar som kan ge fartövertag och varför ska då inte löpare få använda dem, när Pistorius gjort det. Kommer det i så fall bli en idrott enbart för rika länder, för dem som har råd att skaffa den bästa utrustningen? Vart ska gränserna dras?

Det värmer dock hjärtat att regerande mästaren på 400 meter, LaShawn Merritt, är postitiv till Pistorius deltagande: "Han har jobbat stenhårt. Jag vet inte hur hans proteser fungerar rent tekniskt, men han är här nu och jag önskar honom all lycka."

Undrar om han kommer att säga likadant om Pistorius skulle slå honom i semifinalen, eller finalen... Eller kommer han då att lämna in protester mot utrustningen. Han som själv varit avstängd för doping...

Semifinalen på 400 meter avgörs 13.00 på måndag och finalen går 14.45 på tisdag. Jag ska försöka se loppen, trots att där inte finns någon svensk som springer. Det känns lite som en historisk händelse, och jag tror att Pistorius deltagande kommer att ge efterverkningar inom idrotten.

Och visst vore det häftigt om han vann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar