onsdag 15 juni 2011

Leka med elden

Idag har vi haft brandutbildning med jobbet och jag säger bara WOW vilken aha-upplevelse! Först fick vi HLR-utbildning (Hjärt- och lungräddning) vilket var bra, men faktiskt riktigt jobbigt.
Jag hoppas verkligen att jag aldrig kommer att behöva använda mina kunskaper för det gick sisådär för mig.
MiniAnnes (dvs. den lilla plastdockan vi övade på) bröst höjdes ALDRIG, hur mycket jag än blåste. Tillslut kändes det nästan som om jag var den som behövde få HLR...

Sedan övergick vi till själva brandutbildningen och det är här aha:et kommer in.
Oj, oj, oj.
Jag inser att det är ett rent under att vårt hus inte brunnit ned till grunden; så många potentiella brandhärdar vi har omkring oss:
* Datorer, kaffebryggare, torktumlare och andra elektriska attiraljer.
* Damm bakom spis och kyl (måste erkänna att vi inte grovstädar så ofta).
* Tv-apparaten som bara stängs av via dosan (och alltså fortfarande är igång och kan bli överhettad)
m.m m.m...

Och det kändes sådär lagom bra när läraren/tillförordnade brandchefen Uffe säger att vardagsrumssoffan motsvarar brandstyrkan i 200 liter bensin.
(Överväger faktiskt om det inte vore bättre att enbart sitta på pinnstolar i framtiden).

Och inte kan vi vara säkra på att våra brandvarnare verkligen fungerar, heller. Har alltid förlitat mig på att de ska börja pipa när batterierna håller på att ta slut.
MEN - tänk om de gör det när vi är borta... Och så har de tystnat när vi väl kommit hem igen... Och så sover vi i ett hus utan fungerande brandvarnare... Och så tar det bara 3,5 minut för ett rum att bli övertänt...

Jag kommer aldrig kunna somna ikväll!

Vi fick även öva att släcka bränder (med både pulversläckare och kolsyresläckare), samt att släcka elden på en brinnande människa.
Nej. Givetvis var det en docka vi övade på, men det kändes nog så verkligt.

En mycket lärorik dag med andra ord!

2 kommentarer:

  1. Hua, jag kommer inte heller att kunna somna ikväll.

    SvaraRadera
  2. Förlåt...
    ;)

    Man får sig en tankeställare, eller hur?
    Men en nyttig sådan.

    SvaraRadera