lördag 2 oktober 2010

Härlig underhållning!


Oj, det var alltför länge sedan jag skrev på bloggen. Ber om ursäkt för det.
Givetvis har jag läst ut Simona Ahrnstedts härliga debut Överenskommelser (för ett bra tag sedan vilket jag gav en vink om i detta inlägg) och jag måste säga att det var en skön avkoppling att följa Beatrice och Seths öden.

Överenskommelser är något så unikt som en svensk romance (historisk kärleksroman) och den tar sitt avstamp på Operan i ett vintrigt Stockholm 1880, där ett hastigt möte leder vidare till ett långt och snårigt kärleksförhållande.

Överenskommelser följer genrens upplägg där kärleksparet ständigt drabbas av diverse motgångar som försvårar deras förhållande; onda släktingar, avundsjuka, missförstånd och krav från omgivningen. Vägen till lyckan är minst sagt krokig (som den ska vara i Romance).
Jag måste säga att jag tycker Ahrnstedt gör det bra, jag är med i vändningarna och sugs in huvudpersonernas hopplösa romans. Trots att jag vet hur det kommer att sluta (för det gör man i regel i denna typ av litteratur) vänder jag blad i allt högre hastighet. Jag bryr mig om karaktärerna - som jag för övrigt tycker är intressanta och fint gestaltade - och jag vill veta hur det kommer att gå, att skurken till sist får vad han förtjänar.

Jag tyckte det var härligt att läsa en typsik romance i svensk miljö (i stället för brittiska slott och städer är det svenska sådana som beskrivs) och hade gärna sett att det varit mer av miljöbeskrivningar och historiska knytpunkter. Visst nämns kungen vid något tillfälle (och en kungabal) men det kunde gärna ha fått vara mer kontext runt Beatrice och Seths öden.

Överenskommelser är verkligen en debut som lovar gott för framtiden. Jag längtar redan efter nästa roman (så skynda dig att skriva, Simona)!

Mitt betyg: 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar