torsdag 27 maj 2010

Pinsamt blödig...


Igår läste jag ut En flicka som kallas Alice av Kristin Hannah.
Jag har inte läst något av Hannah tidigare och blev positivt överraskad. Boken var mysig att läsa; en feelgood-roman som innehöll lite romantik och fina relationsbeskrivningar.

Boken handlar om hur en liten flicka en dag dyker upp från de djupa skogarna, undernärd, skräckslagen, omöjlig att få kontakt med. Trots sökning i alla polisregister över försvunna barn lyckas man inte fastställa flickans identitet.
De två systrarna Julia Cates, barnpsykiater, och Ellie Barnes, polischef i den lilla staden, gör allt för att försöka återföra "vargflickan" till ett normalt liv. Under arbetets gång kommer deras syskonrelation och även andra relationer att förändras.

Storyn var intagande och den lilla Alices öde skildras mycket bra, däremot tyckte jag kanske att de övriga karaktärerna var en aning platta. Jag sträckläste boken och den fick mig att gråta (pinsamt nog) så den var helt klart läsvärd.

Mitt betyg: 6/10

Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Kristin Hannah.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar